Mortillery – Murder Death Kill

Jul 12th, 2012 | By | Category: CD, Recensioner

Här kommer ett kanadensiskt thrash metal band och med detta albumet så släpper de sin debut då de tidigare bara släppt en EP-skiva. Jag ska väl inte sitta här och påstå att jag någonsin enbart har fastnat för thrash:n, det är klart att man har lyssnat en hel del på giganterna från 80-talet och även hört en hel del moderna thrash band som låter riktigt bra. Men det kanske inte är en genre som jag snöat mig in på totalt, utan snarare band som kombinerar sin thrash med groove metal eller metalcore för den delen, då har det väl i min värld varit mer intressant. Men ren thrash metal är inte helt fel det heller och man jämför såklart med hur de lät på just 80-talet och man hittar ju väldigt mycket likheter, inget snack om saken, men jag tycker även att Mortillery har moderniserat soundet med detta albumet och gjort det på ett snyggt sätt.

Som i alla fall inbitna fans vet, så kommer ju thrash:n ur hardcore-punk från början, det ska gå i en jävla fart, det är jävla hård metal och inte minst aggressiv. Och alla dessa punkter stämmer absolut detta bandet in på, inget snack om saken och jag tycker att de har kombinerat genren´s rätt så sketna och brusiga sound med ett lite mer välpolerat och snyggt modernt sound. Det kanske är lite motsägelsefullt, men jag tycker att speciellt gammal thrash låter riktigt brusigt och har ett skitigt nästan demosound över sig, det är ju inga konstigheter där, men jag tycker att det har kvar det här, men samtidigt så har de en klarare ljudbild. Och det är absolut en sak som jag gillar med detta bandet, de lyckas sammanföra grunderna med ett modernare och i min mening bättre sound och det låter riktigt bra.

I fronten av bandet så står Cara McCutchen och jag hade lyssnat på nästan hela plattan när jag läste att det var en kvinnlig vokalist. Jag var då väldigt kluven i sången och väldigt imponerad av vrålen och är det fortfarande efter att ha plöjt igenom hela albumet. Jag tyckte att sången blev lite väl ljus och i många fall skränig, sen fick jag då veta att det var en kvinnlig vokalist och det är ju inte så konstigt att sången är så ljus då. Och sången inom thrash är väldigt speciell, pushande och tryckande hela tiden och det är inte alla som fixar det, men i vilket fall som helst så är jag grymt imponerad av hennes vrål. Dels så håller hon dem och drar ut på dem otroligt snyggt och dels så låter dem riktigt jävla bra och passar väldigt bra in i musiken dessutom. I och med detta så blev jag kluven i henne, jag menar inte att all sång lät dålig, men jag hade önskat mig mer helt enkelt, samtidigt som vrålen låter riktigt bra. Sammanfattningsvis så gillar jag musiken riktigt mycket och gillar det mesta från Cara, så betyget måste ju bli ett bra, det finns ju inget annat på kartan, thrash lever än idag.

Bäst: Cara´s vrål låter otroligt bra, måste jag välja en låt så får det bli spår 4, Fritzl´sCellar.

Sämst: Jag fastnade inte för mycket av sången från Cara som ni förstod ovan.