VORE – Gravehammer

Jul 30th, 2012 | By | Category: CD, Recensioner

En del band verkar ta lång tid på sig att slå igenom, detta bandet startade redan 1994, men släppte bara en demo och en EP på 90-talet. Debuten kom inte förrän 2001, andra albumet 2005 och nu detta tredje albumet som egentligen släpptes förra året, men har nu släppts igen och då kan man fundera på anledningen bakom detta. Var de inte tillräckligt bra från början för att få släppa sin musik via ett bolag? Eller har de helt enkelt kämpat sig framåt för att komma dit de är idag? Varför släpper de albumet igen bara året efter? Var det inte tillräckligt med folk som blev intresserade av dem eller har de nyligen bytt skivbolag? Det ställs många frågor när det kommer upp sådana här saker, i alla fall hos mig, och alla svaren kan jag inte svara på heller, det som jag däremot kommer svara på, det är vad jag har för åsikter om detta bandet och detta albumet.

Musiken skulle jag nog beskriva som blackened death metal, var jag än läste om bandet så stod det enbart death metal, men det finns ju ett antal varianter och jag tycker mycket påminner om just black metal. Det är mörkt, det är rått och det är atmosfäriskt, precis som black metal brukar bjuda oss på, det där med mycket trummor, blast beat:ande framförallt tillhör ju både death metal och black metal. Och jag tycker även att trots att death metal i sig är en extrem metalgenre, så drar detta steget längre och blir ännu mer extremt, med ett större mörker och soundet är allmänt mer än bara death metal i min mening. Sen tycker jag inte att detta var extremt bra för det, jag tycker att låtarna var för enformiga och någon större variation möts man inte av här. Man får höra rätt så teknisk musik emellanåt, men i övrigt så är det väldigt montont och i längden så blir det inte speciellt roligt att lyssna på.

Men det är ju den stora skillnaden mellan death metal och black metal för mig, förstnämnda kan bli otroligt varierat, melodiskt och spännande att lyssna på. Medan black metal i många fall kan bli väldigt enformigt/monotont, ha brist på variation och låta väldigt tråkigt helt enkelt, nu drar jag givetvis genrerna över en och samma kant, men ser man på det stora hela, så kan det absolut blir så. Så för mig hade det varit mycket bättre med ren death metal än blackened death metal i detta fallet i ett annat band så kunde det lika gärna vara tvärtom, det beror på hur bandet i fråga framför sin musik såklart. Bandets vokalist Page Townsley som även är bandets gitarrist är jag väl inte djupt imponerad av heller, men där tror jag nog att det är mer personlig smak än kvalitet på musiken om jag ska vara riktigt ärlig. Han har ett väldigt grovt och mörkt vrål som för mig som är van med olika typer av vrål bara låter som ett muller i stort sett hela tiden och det är för mig ointressant. Sen hade han för att inte vara allt för hård tendenser till mer utdragna och ljusa death metal growls, men de var alldeles för få för att få någon större effekt hos mig i alla fall.

Bäst: Det tekniska partierna, jag vet inte riktigt om jag helt och hållet fastnade för en hel låt.

Sämst: Det får nog bli Page Townsley, det vrålet är ingen teknik som tilltalar mig.

Betyg: 2/5