Motörhead – The Wörld Is Ours, Vol. 2: Anyplace Crazy As Anywhere Else

Sep 26th, 2012 | By | Category: CD, DVD, Recensioner

Då är det dags för 3:e ”versionen” av Motörhead´s senaste alster från 2010, The Wörlds Is Ours, i alla fall om man tänker på namnet. Just det albumet är deras 20:e studioalbum efter en lång karriär, förra året kom The Wörld Is Ours, Vol. 1: Everywhere Further Than Everyplace Else – Live At Santiago, New York & Manchester och nu kommer då Motörhead – The Wörld Is Ours, Vol. 2: Anyplace Crazy As Anywhere Else och dessa två sistnämnda är då live cd´s och tillhörande dvd:er från turnén efter deras studiosläpp som vi var inne på ovan. På detta livealbumet så hittar man 17 låtar som huvudband på Wacken Open Air i Tyskland förra året, även 6 låtar från Sonisphere Festival i England förra året, 5 låtar från Rock In Rio i Brasilien förra året och dessutom en dvd med liveklipp, backstageklipp och andra godbitar, alltså precis som Vol, 1 versionen.

Jag har personligen bara sett bandet live en gång, det var förra året i Lisebergshallen i Göteborg och den spelningen var otroligt bra, då kan jag bara föreställa mig hur mäktig det måste vara att se dem live på stora konserter/festivaler som detta albumet innehåller. Jag tycker däremot att det är svårt att betygsätta ett livealbum och dessutom en dvd på det, man kan ju gå efter väldigt många olika saker. Det måste ju vara kvalitet på musiken och framförandet live givetvis, men man vill gärna bli bjuden på en show både rent musikaliskt och med överraskningar på scen och bra mellansnack kan vara viktigt för en del också. Och allt detta ska både skina igenom på ett live album när du bara hör och inte ser och givetvis synas på dvd:n då och jag tycker att Motörhead lyckas med detta både på plattan och dvd:n. De har väl det inkört i sig totalt från början, de har ju en lång karriär bakom sig och kan det där med att köra igång en show och visa på sina styrkor och även överraska publiken. Frontmannen Lemmy Kilmister är ju även en lustig figur som mumlar fram roliga anekdoter och historier emellanåt, han gör det på ett bra sätt helt enkelt.

Musiken i sig tycker jag är proffsigt producerad och ljudet är riktigt bra i sig, men jag tycker inte att de har förfinat det hela för mycket, Motörhead ska vara skitet och ruffsigt i sin stil helt enkelt. Jag kan verkligen rekommendera både plattan och dvd:n för er därute, vare sig ni bara gillar Motörhead eller rock´n´roll på hög nivå, för det är precis vad detta är, detta är verkligen riktigt rock´n´roll både musikmässig och i deras image, det går inte att komma ifrån. Låtval kan man ju tycka vad man vill om, jag har personligen inte följt hela deras karriär, men jag tycker att många av deras bästa spår finns med här och man bjuds på lite sköna solon däremellan och helheten för detta känns riktigt bra måste jag säga. Det är inte alla som kan få till bra live shower, live dvd:er eller live plattor, men Motörhead är ett av dessa band som verkligen kan det och det bevisar de här minst sagt.

Bäst: Det fanns mycket bra här, det återgår till låtval där också, så jag har väl några personliga favoriter, men de flesta låtarna låter ju otroligt bra live.

Sämst: Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva här, som jag var inne på i sista stycket: låtvalen kan man ju diskutera, det hade inte varit fel med en avskalad version av Whorehouse Blues som jag fick i Göteborg, men man kan inte få allt.