Ruinside – The Hunt

Nov 28th, 2012 | By | Category: CD, Recensioner

Då tar vi oss an en debut och då gäller det ett finskt band som kallar sig för Ruinside två demos och två EP-skivor så kommer då första full-längdaren. Jag har varit inne på det förut men vi kan ta det snabbt igen, man kan nästan kategorisera en del genrer efter nordiska länder, Norge med sin black metal, Sverige med sin death metal och Finland med sin gothiska metal, men sen finns det ju självklart undantag. Om man tänker på Finland och metal rent allmänt så är det gothisk, mörk och emotionell/depressiv stil som jag tänker på. Ruinside är snarare heavy metal och/eller thrash metal så det står ut lite från mängden kan man väl säga. Sen ska man ju inte kategorisera som jag precis gjorde, men detta bandet har lagt mest kraft på tung och välspelad heavy eller thrash och för väl inte något större mörker i deras musik ändå.

Jag tycker att olika spår påminner om dessa två ovanstående genrer, vissa låtar är verkligen tung, traditionell och melodisk heavy metal medan andra är mer fartfyllda, aggressiva och pushande thrash-låtar. Men jag tycker inte att detta gör musiken till spretig utan visar snarare på variation på albumet och det känns ändå som de får ett sammansatt sound i slutändan och det är det viktigaste i min mening. Gillar ni dessa genrer och traditionell metal i ett modernt fodral så tror jag absolut att det är något för er, jag uppskattade då mycket av det jag fick höra. Bandets vokalist Toni Salminen har en klassiskt skolad röst, men har därtill lagt in en mer hes rockröst som bjuder på det där lilla extra i min mening och det är alltid spännande.

Bäst: Skön variation mellan heavy metal och thrash metal mellan låtarna.

Sämst: Tycker inte att det finns så mycket att klaga på, en eller två låtar som faller bort kanske.