Shai Hulud – Reach Beyond The Sun

Mar 7th, 2013 | By | Category: CD, Recensioner

Shai HuludEn del band lyckas ju verkligen få till annorlunda namn, men detta hade ju en historia bakom sig, namnet är tydligen från jättelika sandmaskar ur boken Dune för er som en intresserade. I vilket fall så spelar bandet metalcore kombinerat med progressive metal och redan där kommer mitt intresse in, då de är otroligt bra kombination och jag lyssnar väldigt mycket på metalcore och liknande genrer personligen. Kombinationen av dessa två genrer är dessutom inget ovanligt och brukar låta riktigt bra och så även här. Ett otroligt tungt sound med käftsmällsriff på hög nivå, det märks verkligen att metalcore hämtar mycket från hardcore-punk:n. Lägg där till varierad, komplex och progressiv metal så har du Shai Hulud´s sound.

Metalcore slog igenom redan på 90-talet, men kom verkligen fram med många subgenrer och mängder med band under 2000-talets början och den verkar hela tiden utveckla sig. Det finns ju post-hardcore, mathcore, deathcore, electronicore, trancecore och säkerligen en hel del mer genrer som kombinerar hardcore-punk med en mängd andra genrer nu för tiden. En del låtar givetvis skit, men det finns det som verkligen låter otroligt bra och mycket av den metalcore:n som tagit sig framåt låter riktigt bra och kanske framförallt den amerikanska och det är ju detta bandet ännu ett bevis på. Deras vokalist Chad Gilbert har en rejäl dos pondus, ett skarpt och ihålligt vrål och ett energiskt skrik och så mycket mer behövs inte för att imponera och det en just vad han gör. Ps. Det finns även en hel del gästvokalister på detta albumet, men den info:n får ni leta upp själva.

Bäst: Jag skulle nämna flera spår här så jag avstår det, men soundet på det stora hela, metalcore + progressive metal = otroligt bra sound!

Sämst: Avstår denna!