Icons Of Brutality – Between Glory And Despair

Mar 21st, 2013 | By | Category: CD, Recensioner

Icons Of BrutalityDetta är death metal av den gamla skolan och den brutala sorten dessutom, det går av i en jävla fart och det är ett evigt mörker rakt igenom. Detta kan visserligen bli lite väl enformigt i många band, de påminner en mer om black metal:n´s monotona sound och ett distat och rivigt riff ljuder hela tiden och man kan faktiskt tröttna. Men jag tycker väl att detta nederländska band får till en bra variation och allt från tempo till takt och riff till blast beat:ande trummor byter ändå av varandra i ett. Ett minus som jag fortfarande ser i detta är att albumets låtar inte är helt olika, de känns som de får till variation inom spåren, men tyvärr inte emellan dem så mycket och det är en sak som jag verkligen kan störa mig på. Ps. För er som är intresserade så gjorde jag nyligen en intervju med bandets basist Richard Knolle, den hittar ni här!

I övrigt så är det brutalt snabbt, skrämmande mörkt och ett jävligt kompakt sound som är svårt att stoppa. Stilen påminner om svenska storheter som Entombed eller At The Gates, men kommer i min mening inte upp i samma nivå, men de är och sniffar där under någonstans måste jag väl ändå erkänna. Sådana här album kan göra mig fruktansvärt kluven, i och med att det monotona har sin charm, samtidigt som det kan vara riktigt tråkigt att lyssna på. Och att variationen finns där i låtarna, men inte dem emellan, så jag blir inte riktigt klok på deras sound ärligt talat, men ett bra betyg är detta absolut värt. Bandets vokalist heter så mycket som Jimme och även han låter brutal och mörk, använder sig av ett väldigt grovt death metal-growl och jag vill inte påstå att han är dåligt, men jag har hört bättre.

Bäst: Det är många brutala riff som inte går av för hackor.

Sämst: De har lite att arbeta på dels för att få ett jämnare album, men även en bättre balans mellan låtarna.

Betyg: 3/5