One Inch Giant – The Great White Beyond

Maj 9th, 2013 | By | Category: CD, Recensioner

One Inch GiantDet blir lite tyngre, lite mer doom, när jag kommer till att lyssna på One Inch Giant och deras nya The Great White Beyond.  Ett album inte helt utan höjdpunkter. Man vill instinktivt gilla den melankoliska känslan och Sabbathvibbarna som sitter där bakom och vill ut. Ett par låtar, som exempelvis Tell Meteor From Star, har grymt sköna gitarrleads och -melodier spelade av Gabriel Lugo Méndez. Trummisen Jakob Strand har också han goa bitar som han bjuder på. Trummorna i Malva och manglandet i Scorn Will Rise är satan så bra. Genomgående är det skittung musik, exempelvis titelspåret och dess massiva riff och Axel Berglunds tryckande bas, varvat med finstämdare bitar, som Awaiting The Wave, vilken tvingar fram en speciell stämning. Man sätter sig ner och håller käft. Den är så utan dess like vacker och klassicistiskt snygg med den akustiska gitarren och Filip Åstrands röst.

The Great White Beyond är helt enkelt ett  asbra album. Det är gjort med så mycket hjärta, och så mycket själ har lagts ner i musiken. De fyra bandlemmarna har kompletterat varandra så förfinat att det är oförklarligt hur bra det faktiskt är. Från öppnande The Sea Opened Up till det avslutande titelspåret The Great White Beyond är man fängslad i en musikalisk upplevelse som jag inte ofta fått vara med om. Visst, det finns en del undersidor. Men de är så små att man egentligen inte bryr sig om dem. Kanske är det en att den tryckande känslan av väntande undergång inte lämnar en under hela speltiden. Det hade kanske behövts något i högre tempo och snabbare gitarrer. Men som det är, är det ett album värt att rekommendera för allehanda hårdrocksfantaster, oavsett vilken subgenre man vanligtvis lyssnar på. Ett av de bästa albumen hittills, i år. Hemsökande. Dystopisk perfektion.

Bäst: Tell Meteor From Star

Sämst: Mountains Will Erode är väl den enda jag har lite svårt för

Betyg: 4,5/5