The Knockouts – 5000 Miles From Louisville

Jun 4th, 2013 | By | Category: CD, Recensioner

KnockoutsDet är ju som bekant så att om man inte vet bättre så är det lätt att tro att Knockouts är jänkare. Deras musik är väldigt amerikansk på alla sätt. Det har inte förändrats inför det femte albumet, 5000 Miles From Louisville. Och samtidigt är det något oplacerbart svenskt över den. Emedan det är en bra bit från min musikstil så är det oförnekligt att den här charmiga musiken sätter sig och gör ett välkommet hopp från det vanliga. Det är fartfyllt och lättsinnigt. Det är som brorsan brukar säga: det behöver inte alltid vara så blodigt. Med Knockouts funkar det vinnande konceptet. 5000 Miles From Louisville är kanske inte världens bästa album, men det har flera bra låtar. Exempelvis End Of Roddy Rhodes, som har en mycket skön basslinga och en mastig gitarr som aldrig blir för mycket, och därför definierar ganska bra hur resten av albumet låter. Och nummer tre, Sweet Bluebird Valley, med sin instrumentala mittpassage inklusive gitarrsolo är makligt svängig i sin amerikanska mustighet.

Basen är genom hela albumet utstuderat välspelad och har ett mustigt och framträdande sound. Det beror ju naturligtvis på bassisten Kennet Stone. Det, och att det som på förra plattan är kontrabas han spelar. Och det känns som vanligt helt naturligt och musiken klarar sig inte utan den. Också sångaren och gitarristen Johan Frandsen gör ett bra jobb. Jag är inte helt förtjust i hans röst, men måste ju erkänna att den går hand i hand med musiken. Däremot spelar han några ordentligt bra solon och har ett i övrigt väldigt bra gitarrsound. Exempelvis i Hometown Grounds, som tack vare gitarren blir en av de bästa låtarna på plattan. Sedan finns det låtar som inte alls är särskilt bra. A Farewell Gone To Hell är trist och tack och lov inte särskilt lång. Den andra låten på albumet, Days Long Gone är snäppet sämre ändå och albumets sämsta låt. Den sätter inte alls och är bara tråkig. Men egentligen spelar de sämre låtarna ingen större roll, för de som faktiskt är bra tar överhanden och blir på det viset minnesvärda i sig. På det stora hela blir det ett album som man gärna spelar upp inte bara en gång, utan en gång till. Och om man gillar det där amerikanska, då lär 5000 Miles From Louisville gå hem.

Bäst: End Of Roddy Rhodes

Sämst: Days Long Gone

Betyg: 3,5/5