Sister Sin – Palatset Linköping 26/9 2015

Sep 28th, 2015 | By | Category: Breaking News, Konserter, Recensioner
SDC11142

Sister Sin – Palatset

Svenska metalbandet Sister Sin med Liv Jagrell i spetsen frälser nu sina svenska fans efter en omfattande turné utomlands. Ikväll var det dags för Linköping att ta emot detta gäng. Publiken var redan på topp när förbandet Denied öste på med hederlig metal och värmde upp fansen rejält. Med glada skrik och rop brakade allt igång med Sound of the Underground, och Liv har en raspig och hård röst som är som gjuten att avnjutas live. Trots att scenen var lite begränsad med utrymme lyckades Liv fara runt med en skön dos energi. Jimmy på gitarr och Andreas på bas gav sin själ i Outrage, och det var nära att taket lyfte av deras riff. Tidigt in på spelningen kommer en av dom mer kända spåren ifrån deras senaste skiva Black Lotus, Chaos Royale. Nu kom allsången igång på allvar och temperaturen höjdes ett snäpp till. Lite oturligt kom One Out of Ten efter och kändes lite tam, trots att den inte på något sätt är sämre än den förra låten.

SDC11137

Liv Jagrell

Liv pratade och skojade med publiken på ett vant och avspänt sätt. Det finns en del låtar som är gjorda för livespelningar, och dit hör definitivt Fight Song. En riktigt rökare som lämnar en doft av svavel. Med en stark och lätt text att sjunga med i hade Sister Sin sina fans där dom ville ha dom. Många nävar och djävulshorn i luften, som sig bör på ett gig av denna kaliber. En kul grej Liv gjorde var att hon bjöd upp en kille som hette Henrik på scen, och gav honom en oförglömlig 30-årspresent, en selfie med henne mot publiken, något som glatt hejades på av alla som befann sig där. Heading For Hell och 24/7 inbjöd till headbanging av killarna som stod längst fram. trängseln där var hög, men lättade lite längre bak i lokalen. Mickstativ användes som rekvisita och lyftes åtskilliga gånger upp i luften av Liv. Något som faktiskt ger fotografer en chans att få bilder med mycket feeling i. Ett snabbt byte av kläder och så var Desert Queen igång med allt vad det innebär. Jag tyckte låten höjde sig mer live, än på skivan. Sister Sin känner sig hemma på små som stora spelställen, och det är härligt att se.

SDC11213Tempot blev lite avslaget i och med On Parole. Känns nästan som dom inte ska ha med några låtar som inte håller samma tyngd och vansinne som tex Chaos Royale. Under Hearts of Cold har alla hittat tillbaka och magin är nu tillbaka. Dave på trummorna håller rytmen där den ska vara hela spelningen igenom. Perfekt ackompanjerad av Andreas på bas. Nyfikenheten stiger nu när dom flesta av deras kända låtar redan passerat,och ja dom bjuder på mer från senaste släppet, Food For Worms, som är i sann Sister Sin anda. Nu blir det gasen i botten mot slutet av giget med Sail North, snabb och här sjunger även gitarristen Jimmy med, något som passar bra i låten och bryter av mot Livs hårdare pipa. Ett nästan fullsatt Palatset kokar nu till kvällens sista låt, End of the Line. Fast det hade varit ännu bättre om tex Fight Song legat sist. Då hade det exploderat dom sista minuterna. Konserten var kanon, men kanske liite mer jävlar anamma från Sister Sin hade nog inte skadat alls.

Sister Sin: 3,5/5

Konserten: 4/5

SDC11208