In Flames – Garden, Linköping 20/10 2015

Okt 21st, 2015 | By | Category: Breaking News, Konserter, Recensioner
in

In Flames

Ett av Sveriges största band inom metal, In Flames, har efter att spelat på Wacken Open Air och Rock Am Ring i år, bestämt sig för att frälsa sina svenska fans med en klubbturné. Jag ville inte missa detta tillfälle och for till Linköping för att njuta av gänget från Göteborg. Första stoppet var puben Bishops Arm där In Flames skulle ha ett preparty. Lät spännande, men tyvärr så blev det inte så mycket av detta. In Flames var mycket riktigt där, men det var också allt som skedde tyvärr. En liten onödig grej kan man tycka. Så var det dags att bereda sig på vassa riff och ett förstklassigt uppträdande av In Flames. Garden var nästan fullsatt av förväntansfulla fans i olika åldrar. När Jester’s Door började spelas i högtalarna vaknade publiken till på allvar, och när dom visar sig på scen och drar igång giget med Superhero of the Computer Age vet jublet inga gränser. På scen använder dom sig av ledskärmar som visar effekter och bilder, som ihop med intensiva färger på strålkastarna, ger en nästan magisk kuliss till hjältarna på scen.

Anders uppmanade publiken att crowdsurfa, något dom snabbt nappade på. Vakterna blev nog varma i  kläderna av alla som hamnade på fel sida staketet efter genomförd surfning. Blandningen av låtar funkar bra, gamla och bara några från senaste skivan Siren Charms, något som går väl hem hos publiken. Trots det, känns stämningen något sval i lokalen. Kan ha varit den stigande temperaturen som lugnade publiken något. In Flames bjöd på hits som Take this Life och Where the Dead Ships Dwell. Nu tog allsången fart på allvar och det märktes vilka låtar som var populära denna kväll. Lagom mycket mellansnack, som inte drog ner tempot för mycket. Anders sa att dom bara kunde två saker, hårdrock och riff, vilket Björn, Niklas och Peter på bas visade prov på flera gånger under kvällens gång. Denna idé att spela på mindre ställen är något jag hoppas att andra band också snappar upp. Det blir en annan närhet till bandet än när det är en stor festivalscen i tex Wacken.

in fl

När det var dags för dom sista låtarna, vaknade hela Linköping till liv. När dom fick veta att My Sweet Shadow skulle bli den sista utbröt ett skönt jubel genom hela skaran av fans. Nu når konserten sin topp och hela Garden gungar i takt. Dom hade kunnat fortsatt längre om dom velat det. In Flames visade vilka proffs dom är och gjorde ett kanongig i mitt tycke. Det var en magisk kväll och jag tror alla gick hem med ett leende på läpparna, ett konsertminne rikare och fyllda till bredden med en rejäl dos fin svensk metal.

In Flames: 4/5

Konserten: 3,5/5

gitarrinflms