Hardcore Superstar – The Crypt, Linköping 31/10 2015

Nov 1st, 2015 | By | Category: Breaking News, Konserter, Recensioner
SDC11380

Hardcore Superstar

På halloween bjöds det på monstruös metal på The Crypt i Linköping. Partybandet Hardcore Superstar är ute på Sverigeturné och lämnar en skön festfeeling efter sig. Det är nästan fullsatt och öl och drinkar flödar. Med en riktig rivstart i form av Sadistic Girl kommer så äntligen bandet ut på scenen, och stämningen är hög bland fansen i publiken. Jocke, bandets frontman är full av energi och far runt på scenen och till sina fans stora glädje lutar han sig ut mot dom flera gånger under kvällens gång. En sak saknades denna kväll, ett par vakter i diket, det var otäckt trångt längst fram och det visades ingen hänsyn till tjejerna som stod där. Lugnet la sig lite när Here Comes that Sick Bitch Again framfördes i balladform. Underbart med Jockes hesa röst, som passar mycket bra till såna här låtar. Här kände man av lite gåshud. Folk stod och lyssnade lite överallt, och utsikten var nästan bäst vid baren som låg lite högre än scenen. Där man också kunde ta sig lite svalkande drycker, då värmen bara steg i lokalen.

SDC11366Ljudnivån var mycket bra, ibland kan den nästan vara för hög, vilket faktiskt förstör lite av känslan. Konsertens höjdpunkter kom vid dom fyra sista låtarna på deras setlist. Låtar jag anser ÄR Hardcore Superstar personifierade. Först ut var Moonshine och om det nu var möjligt ökade stämningen i lokalen och allsången var ett faktum. När deras mest kända låt, Last Call For Alcohol började exploderade publiken och festen nådde sin höjdpunkt. Här visar dom att detta är deras grej, och dom skålade glatt med alla i publiken. Taket lyfte nästan på The Crypt när We Don’t Celebrate Sundays brakade igång. Detta band SKA avnjutas live, inte riktigt samma feeling när man hör dom på skiva. Jocke är en helt suverän frontman som kan sin grej och sina fans, och vet vad dom vill ha av honom, och att alla ska trivas på deras party.

SDC11374

Jocke Berg – Hardcore Superstar

Sista låten Above the Law har spelats flitigt på radion sen den kom. Jag hade nog valt nån av dom andra fyra som sista låt, men dom får den att funka och publiken insuper nu det sista av gänget från Göteborg och önskar att det finns en låt till gömd någonstans, men tyvärr tar spelningen slut och man lämnar den glad, varm och med partyhumöret på topp. Dom kan sin grej och kommer alltid att frälsa sina fans världen över. Jag gillar när band kommer till mindre städer och spelar, det blir lätt att dom glöms bort då Stockholm brukar vara populärt och spela i. Det var inte länge sen In Flames gästade Linköping. Bara en sån sak. Konserten var utsökt och tappade bara lite i mitten, men det märktes knappt. Jag ser fram emot fler gig av den här kalibern i framtiden.

Hardcore Superstar: 4,5/5

Konserten: 4/5

SDC11368SDC11364