Heart of a Coward – Deliverance

Nov 1st, 2015 | By | Category: CD, Recensioner
Press_Cover_02

Heart of a Coward – Deliverance

Brittiska bandet Heart of a Coward, som ligger bakom låtar som Distance och Deadweight, har släppt nytt material. Deliverance heter nya skivan, som gjorde mig nyfiken och mina förväntningar steg då jag började lyssna på den, Dom kör progressiv death metal, som även är melodisk på sina ställen. Efter dom första minuterna av Hollow, så kommer leendet på läpparna. Allt verkar lovande och som jag väntat mig, starka riff och med Jamies metalosande stämma som pricken över i. Man känner lätt igen bandet i Miscreation, hårt sound blandat med melodiska små slingor i. Det ger en skön touch och lättar upp det brutala i låten. Turmoil 1 -Wolves bjuder på growl från avgrunden ihop med hårda riff. En av låtarna som fastnade snabbt när jag hörde den. När nånting är bra gör man gärna en uppföljare, så också i det här fallet, Turmoil 2 – The Weak Inherit the Earth. Här är det så lugnt att man undrar lite vad som ska komma sen, men ingen fara, dom brakar löst rätt bra när låten kommit igång. Tunga trummor med fin bas som ger en fin men hård inramning.

Anti-Life kan nog uppfattas som lite rörig för den som inte är van vid progressiv metal. Jag gillar den och allt smälter ihop till en enhet. Det går som en röd tråd genom hela skivan med lugna intron. Mouth of Madness är inget undantag. Det är en explosiv låt med en lång stubintråd, som urartar när den kommit igång. Här visar Jamie Graham vilken duktig sångare han är, både growl och ren sång i samma låt. Bästa delen i låten kommer vid 02.52 då Jamies känsliga röst snyggt kommer till sin rätt. Lite gåshudsvarning här. Men det är inte bara finstämda spår här, det finns tyngre grejer också, titelspåret Deliverance börjar med svepande gitarriff och slutar i en orkan av metal. Den kan nästan mäta sig med Deadweight, en av deras hittills bästa låtar. Jag tror ändå det blir svårt att hitta låtar som helt tar över tronen där.

Heart of a Coward har lite som ett tema att ha en etta och en tvåa av vissa låtar på skivan. Skeletal 1 – Mourning Repairs, i denna finns instrumentala avsnitt som är väl värda att lyssna på. Även den utmärkta sången och inte att förglömma resten av gänget som utgör bandet, Carl Ayers och Steve Haycock på gitarr visar sina skills här. Christopher Mansbridge på trummor och Visha Khetia på bas ser till att rytmen ligger där den ska. Skeletal 2 – Arise har ett avslappnande intro med piano och försiktigt framförd sång av Jamie, som lägger sig som bomull runt hjärtat. Otroligt vacker, i slutet vid 03.35 kommer ett stycke utsökt instrumental musik som är fint sammansatt med symfoniska delar som sveper likt en dimma genom hela låten. Jamies röst är makalöst vacker just här. Gåshud återigen och det är lätt att lyssna flera gånger på den, man kan inte få nog av denna låt. Heart of a Coward har gjort ett välarbetat album med lite överraskningar gömda för den som lyssnar att upptäcka. Ta er tid och upptäck en fin skatt av progressiv metal.

Bäst: Skeletal 2 – Arise. Ljuvligt underbar. Resten av skivan passar i och för sig in här också.

Sämst: Jag hade svårt att hitta något sådant.

Betyg: 3,5/5