Europa Blashpemia på Trägår’n, Göteborg – Inquisition, Entombed A.D., Abbath & Behemoth

Jan 31st, 2016 | By | Category: Breaking News, Konserter, Recensioner

12573180_10153503549657872_6414229671950335416_nÄntligen var det dags. Samtidigt som dörrarna till Trädgår’n i Göteborg öppnas så öppnas himlen och det börjar kräksnöa. Flera i kön, inklusive eders undertecknad, skyller direkt på Abbath. Han sitter säkert backstage och kanaliserar Blashyrk. Väl inne är stämningen trevlig men spänd. Det ligger en atmosfär av förväntan i luften som smittar av sig. Kan inte Inquisition börja nu?

För er som missat vilka denna duo är så är det Dagon (sång och gitarr) och Incubus (trummor) och inga fler. På skiva har det låtit suveränt så förväntan över hur det ska låta live är hög. Och vilken utdelning vi får! Det är totalt rensande från första till sista ton. Incubus är en jävla maskin bakom sitt överraskande lilla trumset. Varenda millimeter av cymbaler och pukor används till perfektion och Dagons riff är e cyklon. Till och med när han missar någon ton så känns det som det passar in. Mellansnack struntar de fullständigt i utan de bara köttar på. Gåshuden vill inte försvinna och när Dagon väl tackar den riktigt stora publiken som dykt upp så får vi höra att i maj kommer nästa skiva. Det är pliktköp på den kan jag säga direkt. Inqusistion sätter ribban högt för resten av kvällen. Jag fick det även bekräftat att de hade valt att spela in en av sina skivor med bas på. Men när de väl lyssnade igenom den och insåg att det lät fördjävligt så sparkade de basisten och spelade in skivan på nytt, nu utan bas. Det är respekt det.

Paus och öl inhandlas samt att man språkas vid med ett par hel sympatiska Watain Diciples som är minst lika lyriska över Inquisitions prestation. Vi har ett så pass trevligt samtal att man nästan missar att Entombed A.D. klivit upp på scenen. Jag ursäktar mig och går med raska steg in för att få det klassiska svänget tryckt i bröstet. Jag har sagt i flera år att i en perfekt värld så skulle Motörhead alltid sälja ut Ullevi och Entombed skulle alltid spela förband. Nu lever vi inte i en perfekt värld men Entombed A.D. kommer jag alltid förknippa med rutin och kvalitet. Och det får vi allt. Det är inga direkta överraskningar den stadiga publiken bjuds på, om man nu inte räknar in när ett stag får kortslutning och börjar brinna på scenen. Tursamt nog är crewet är med på noterna med brandfiltar och brandsläckare så faran släcks nästan ögonblickligen. Sångaren LG Petrov verkar total oberörd och skojar friskt med publiken under hela episoden. Resten av spelningen fortlöper utan incidenter och när sista låten ”Left Hand Path” drar igång så är alla nöjda. Av alla bråken med äganderätten till namnet Entombed har tröttat ut grabbarna så döljer de det väl. De såg ut att ha det riktigt roligt denna afton.

Jokern denna afton är utan tvekan Abbath. Denna blackmetallens clown med sin krabbgång och skrattretande videos på bergstoppar och isberg som förlorat nästan alla medlemmar förutom basisten King ov Hell (ex-Gorgoroth), kommer han kunna ge något i kväll? Jag står och blickar upp mot scenen och bestämmer mig där och då att syna detta i sömmarna. Och jag blir nästan sur. King ov Hell, som spelat med ett så pass kontroversiellt band som Gorgoroth, posar med basen likt en vanlig rockstjärna och dessutom hoppas jämfota likt Steve Harris. Det ser fan inte klokt ut. Trummisen, vars namn jag inte har en aning om, har på sig den stora röda monstermasken som man kunnat sett på promobilderna inför skivsläppet. Den lär inte lukta tårta efter den här turnén det kan jag lova er. Och Abbaths mellansnack…bevara mig, karln låter precis som Lasse jävla Kongo! Man blir fan nästan galen. Och jag blir än mer surare då spelningen är magisk! Abbath har en rejäl låtskatt att plocka ifrån och vi får höra gammalt, nytt och från sidoprojektet I vilket jag uppskattar då jag tycker den skivan är en liten juvel. Allt sitter perfekt, man kan inte värja sig och man förlåter Abbath för allt fåneri han håller på. Långt LÅNGT över förväntan och nya skivan ”Abbath” är i de Hulthiska ägorna.

Huvudakten är som vi vet Behemoth. De kommer spela hela ”The Satanist” för oss och att säga att man förväntar sig mycket nu vore en grov underdrift. Och man känner direkt när ”Blow your trumpets Gabriel” mullrar igång att vi kommer få se och höra Behemoth när de är som allra bäst. Nergal är en frontman som borde stå på mycket större scener än detta, då han styr hela publiken med järnhand. För varje låt bli gåshud bara värre och värre och när episka ”Oh Father oh Satan oh Sun!” startar då inser jag hur lyckligt lottad jag varit denna afton att kunnat bevittna detta. Att de även skickar in ”Conquer All” och ”Chant for Eschaton 2000” bland annat gör ju inte saken sämre. Trummisen Orion verkar också bestämt sig att om han inte kan spela lika överdjävligt som Dagon gjorde tidigare i aftonen så ska han banne mig spexa till det mer och så mycket röj bakom ett trumset har jag nog aldrig sett förut. Hakan slår nästan i marken.

På tåget hem mot Trollhättan släpper adrenalinet till slut och man börjar reflektera över denna blasfemiska afton. Jag försöker rada upp allt jag sett, hört och känt från klockan 17:30 och fram till straxt innan 23:00. Jag försöker poängsätta allt och fundera vad som skulle gjort det hela bättre. Men tankarna vill inte samarbeta. Ett mantra jag läst runt om på olika ställen på nätet uppenbarar sig och denna småkyliga januari natt så passar det så bra in: älska livet, dyrka döden! För er som missade detta, ni missade verkligen något.

Bäst: Inquisition. Bland de bästa spelningarna jag upplevt!

Sämst: Enbart två herrtoaletter och kön som blev var bland det jävligaste jag varit med om.

2 Comments to “Europa Blashpemia på Trägår’n, Göteborg – Inquisition, Entombed A.D., Abbath & Behemoth”