Holy Dragons – Civilizator

Apr 28th, 2016 | By | Category: CD, Recensioner

PBR044_Cover-hiNu ska jag avslöja en liten hemlighet om hur det funkar här på Getmetal.com. Vi som recenserar musiken har en Dropbox med en massa mappar för varje månad och vi får välja själva vilken skiva vi vill lyssna och skriva om. Det kan stundvis vara en riktig chansning då man kan antingen hitta guld eller gödsel.

När jag såg namnet Holy Dragons lysa i Dropboxen så kunde jag bara inte låta bli. Med ett sådant ostigt namn så måste det ju bara vara så dåligt att det inte kan bli annat än fruktansvärt underhållande. Innan playknappen trycktes på så kollade man självklart upp vad dessa herrar är för några. De är från Kazachstan, de startade 1997 och har med Civilizator spelat in 17 album, 4 demos, 7 singlar, 3 samlingar och 1 EP. Flitigt band är väl det minsta man kan säga.

Och nog låter första låten ”Civilizator” helt horribel. Produktionen är tunnare än luft, musiken är skrattretande och sången är…tja, den är där bara. Musiken är ett försök att låta som Iron Savior, om Iron Savior var helt färska det vill säga. ”Through the Walls of Lies” fortsätter det, tillsammans med att någon bankar med en hammare på ett avloppsrör. Det försöks att låta tungt och farligt men det faller totalt. Här har ni en utmaning: försök att höra det korta gitarrsolot vi 45 sekunders sträcket. Jag missade det nästan helt. Hur jävla döv var nissen bakom rattarna egentligen? Jag är ju ingen expert på ämnet när det gäller ljudsättning men för fan, är det inte meningen att ett solo ska höra?! Och att lägga extra eko på sången och höja ljudet på trummaskinen är ingen vettig kompensation. Och panflöjten i slutet, vad var poängen?! Jag ger fan snart upp, och då är vi bara tre låtar in. Vad heter nästa låt då? ”Bat Bomb” Allvarligt talat, vem godkände detta egentligen? Hade de ingen i bekantskapskretsen som satte ner foten och sa ifrån?

Dags att vara ärlig igen, jag klarade inte hela skivan. Mina damer och herrar, jag försökte verkligen men det gick inte. Detta är nog bland det värsta jag hört i hela mitt liv. Det enda som är värt att nämnda som var positivt på de 6 av 12 spåren var att sångaren låter som Bruce Dickinson. Där efter tar allt positivt slut. Kan varmt rekommenderas till alla som gillar TBV metal med produktion utförd av en vrång kakadua.

Bäst: Sången

Sämst: Resten

Betyg: 0,5/5