Roadhouse Diet – Live på Backstage Rockbar Trollhättan

Maj 28th, 2016 | By | Category: Konserter, Recensioner

roadhousediet

Rock med mycket boogie, så enkelt kan man beskriva Roadhouse Diet. Fyrmannabandet består av Jonas Kjellgren (Raubtier, Scar Symmetry), Kenneth Seil (Scar Symmetry, Bourbon Boys), Jonas Ahlberg och sist men inte minst Peter Tägtgren (Hypocrisy, Pain, Abyss, m fl.) Den 29:e april besökte de Trollhättans trevligaste hak för att visa vad det går för.

Dagen till ära hade tyvärr herr Tägtgren fått förhinder och kunde inte närvara. Ersättaren gjorde dock ingen besviken. Ingen mindre än Anders Johansson (Hammerfall, Yngwie Malmsteen) tar platsen bakom trummorna. Enligt ryktet så hoppade han in i princip elfte timmen och har inte hunnit repa med resten av bandet utan har bara lyssnat igenom låtarna en gång. Det visar verkligen hur mycket talang vissa har.

För er som besökt inte besökt Backstage förr så är ljudet inte fem stjärnigt. Dock är det inte så dåligt att det inte går att höra vad det är man lyssnar på, om det inte spelas goregrind det vill säga. Scenen är av den mindre sorten så möjlighet för att studsa runt och röja finns inte. Roadhouse Diet behöver dock inte röja eller studsa runt. Den naturliga pondusen grabbarna har fyller scenen när de kliver på. Cowboy hattar, ormskinnsboots, skinnvästar och coola solglasögon. Inga konstigheter, bara party.

Innan spelningen hade jag varit otroligt slarvig och inte lyssnat in mig på deras material innan, så jag hade ingen aning om vilken låt som var vilken. Det gjorde dock inget. Man stod bara och log åt hur kul det såg ut som de hade, även om publiken var väldigt liten. Ibland ska man verkligen lämna analyserandet hemma och bara bli underhållen av ett riktigt boogie monster med en kall öl och omgiven av gott sällskap. Mellansnacken består av presentation av bandet och en liten vänligt känga mot Tägtgren. Och Anders Johansson spelar så pass bra man förväntar sig att han ska. Nu är det ju inte snabb eller komplex musik som bjuds men det handlar om att göra det mesta med det minsta och det är något han verkligen kan.

Cirka en timme gött gung senare och jag nöjd att jag tog mig tiden att besöka mitt favorit vattenhål i Trollhättan. Det här var bra mycket bättre än när Paul Di Anno spelade. Om Roadhouse Diet kommer tillbaks kommer jag absolut försöka se dem igen.

Bäst: Gunget och svänget

Sämst: Att Peter Tägtgren inte kunde närvara

3/5