Lacuna Coil – Delirium

Jun 9th, 2016 | By | Category: CD, Recensioner

Lacuna CoilJag ska inte sitta här och påstå att jag har följt Lacuna Coil för då vore jag en lögnare men några av deras alster har allt gått mig förbi. Deras femte album, Shallow Life, samt deras sjätte album, Dark Adrenaline, har jag personligen recenserat på annat håll. Delirium är dock dessa italienska gothares åttonde alster så jag har inte hört dem på bra länge.

Vad som klickar nu, som kanske inte klickade då, är att jag är förälskad i deras kontraster. Dels är själva musiken både melankolisk och svävande men även av det tyngre och hårdare slaget. Att man dessutom har Andrea Ferro med en typisk rockröst samt ett effektfullt och modernt growl och Cristina Scabbia med en kraftfull och tenorliknande röst ger ännu mera kontraster. Det finns ju flera band som har två manliga vokalister men den manliga jämte den kvinnliga ger så mycket mer. I brist på jämförelse kan man ta låten Broken där Seethers frontman Shaun Morgan kör duett med Evanescences Amy Lee.

Det är fruktansvärt effektfullt och kontrastrikt och jag gillar detta skarpt. Det blir inte sämre utav att man pendlar mellan en melankolisk, sorglig och atmosfärisk goth, för sin klassiska och symfoniska element och smaskar på med blytunga breakdowns a la metalcore. Lacuna Coil har verkligen funnits sin väg att gå och den är av ett unikt slag.

Bland höjderna finns dock, om än få, några mindre dalar, spår som Downfall, känns mer eller mindre bortglömd direkt när jag lyssnat klart. En tråkig popdänga som inte gör väsen av sig. Men ser man på helheten så är detta kreativt och varierat och riktigt jävla bra. Jag känner mig ganska tjatig då jag ofta kommer tillbaka till att jag vill ha kontrastrik musik men det är ju vad jag vill ha. Hos dessa italienare finns det gott om det och med ett eget sound kommer man dessutom långt.

Bäst: Med risk att tjata, kontrasterna!

Sämst: Jag får väl nämna spår 5, Downfall, inget att hänga i granen.