TRIBUZY – EXECUTION LIVE REUNION

Nov 15th, 2007 | By | Category: DVD, Recensioner
Kvalitetsspelning med celebra gäster..

I tider när obskyra och hafsiga DVD-släpp är lika vanliga som usla så kallade reality shows är det en ynnest att beskåda TRIBUZYs ”EXECUTION – LIVE REUNION”. Till skillnad från de flesta musik-DVD:er som släppts den här sidan av 2000-talet innehåller denna laserbit kvalitet. DVD:n känns genomarbetad och både ljud och bild är av utomordentlig klass.

TRIBUZY är ett brasilianskt power metal-band, ledda av sångaren Renato Tribuzy. Här framförs bandets förstlingsverk ”EXECUTION” live i sin helhet, även om inte samma låtordning råder. På skivan återfinns en hel rad celebriteter och samtliga, med undantag av forne HELLOWEEN-sångfågeln Michael Kiske, medverkar under denna filmatiserade spelning i Sao Paolo. En entusiastisk publik får se scenen gästas av bland andra Bruce Dickinson (IRON MAIDEN), Mat Sinner (SINNER, PRIMAL FEAR), Ralph Scheepers (PRIMAL FEAR, ex- GAMMA RAY) och Ronald Grapow (MASTERPLAN, ex- HELLOWEEN).

Herr Tribuzy själv är en utmärkt och synnerligen tonsäker vokalist och låter ungefär som en kombination av JUDAS PRIESTs Rob Halford och ovan nämnde Dickinson. Det engelska uttalet lämnar dock en del att önska, i likhet med många sångare som inte har engelska som modersmål (förre sångaren i likaledes brasilianska ANGRA, Andre Matos, kan tjäna som ett utmärkt exempel på detta). Renatos kompband är extremt kompetent och TRIBUZYs power metal är mycket angenäm, om än inte totalt fängslande. Kvällens höjdpunkter är ”Beast In The Light”, ”Forgotten Time”, ”Nature Of Evil” med sina snygga gitarrslingor samt givetvis BRUCE DICKINSON-hiten ”Tears Of The Dragon” (den enda av låtarna som inte är tagen från på TRIBUZYs debut). Resten av materialet drunknar i jämförelse med sistnämnda komposition, som undertecknad håller som det bästa stycket i flygsirenens solokarriär, men TRIBUZYs låtmaterial står sig väl i konkurrens med de flesta av dagens power metal-bands repertoarer. ”EXECUTION – LIVE REUNION” är ett utmärkt bevis på detta.

Betyg 3,5 av 5 möjliga
Bandets hemsida

Artist: TRIBUZY