DISSECTION – REBIRTH OF DISSECTION

Jul 21st, 2006 | By | Category: DVD, Recensioner

Den här DVD´n har många med mig minst sagt väntat på länge…

Det här är nämligen den första officiella livekonserten med undantag för ”Live And Plugged Vol.2” från 1997 där DISSECTION och DIMMUBORGIR tillsammans får dela utrymmet på en VHS där båda bandet bidrar med ett antal livelåtar. En annars för övrigt utmärkt livedokumentation på cd finns i form av ”LIVE LEGACY” (2003) men det här är som sagt första gången man får känna den behagliga känslan av att stoppa in en skiva med DISSECTION i sin DVD-spelare.

Jon Nödtveidt säger i en intervju som ingår i bonusmaterialet att DISSECTION förmodligen är världens mest hatade band. Själv ställer jag mig frågan hur någon inte kan älska detta band. Vare sig man gillar old-school black metal eller melodiös death metal så bör DISSECTION ha en given plats i skivhyllan. Min relation till DISSECTION härstammar från tidigt 90-tal då jag även fick chansen att beskåda dem live vid två tillfällen, något som en del yngre fans förmodligen är avundssjuka på. Dem kan jag trösta med att DISSECTION faktiskt är lika bra, om inte bättre i dagsläget.

”REBIRTH OF DISSECTION” innehåller 15 låtar med fokus på de två första albumen eftersom ”REINKAOS” inte var släppt när konserten, som var den första efter Jons tid i frihet efter det fängelsestraff som han avtjänat (som jag för övrigt inte kommer att nämna mer). Enda spåret från ”REINKAOS” är singeln ”Maha Kali” som gör sig mycket bra bredvid det gamla materialet. Arenan i Stockholm är fullproppad med fans från världens alla hörn och om man rent hypotetiskt tänker att det här hade varit enda konserten som DISSECTION gett skulle jag inte blivit chockad om de skulle fylla ut Globen. Fenomenet DISSECTION är stort, mycket stort och helt välförtjänt. Jons förmåga att komponera musik och lyrik är helt fenomenal, jag vågar säga att han är en av Sveriges mest begåvade musiker. En snabb recension av DISSECTIONs tre studioalbum blir 14 poäng av 15 möjliga (5, 5 och 4 i kronologisk ordning) och hur många andra band från vårt hemland kan stoltsera med ett så högt snittbetyg? Även live är det tight och bra och gåshudsfaktorn ligger på nästan 50 % vilket är enormt bra. Att konserten dessutom avslutas med ”A Land Forlorn” som är min favoritlåt är nästan för bra för att vara sant. Övrigt extramaterial förutom intervjun som är runt en halvtimme är en video till ”Starless Aeon” samt ett sedvanligt fotogalleri.

Bandet hotade ju med att spelningen i Stockholm nu under midsommarafton skulle vara den sista men det ska man kanske (eller förhoppningsvis) ta med en nypa salt eftersom två spelningar i USA var planerade efteråt som visserligen ställdes in. Nu är det bara att hoppas på en DVD till med mer material även från nya plattan. Om det kommer en sådan kan det bara inte bli annat än bra.

Betyg: 4,5 av 5 möjliga