METAL: A HEADBANGERS JOURNEY

Jul 12th, 2006 | By | Category: DVD, Recensioner

En DVD med något så ovanligt som en intressant dokumentär om hårdrock.

Detta är inte en grävande, djupgående dokumentär som tar upp alla band som någonsin distat en gitarr eller som skärskådar hårdrock och granskar den kritiskt. Nej detta är en hyllning till hårdrock berättat i form av en lättsam historia gjord av en Kanadensare vid namn Sam Dunn, som är uppväxt med 70 och 80 tals hårdrocken och som rest runt i USA och Europa och försöker ta reda på varför hårdrock i alla tider väckt sådana starka reaktioner både positiva och negativa. Allt från Kyrkobränderna i Norge till stämningarna mot Judas Priest och Ozzy i USA till vad som får 40000 personer att åka till en liten stad i Tyskland för att besöka Wacken Open Air festivlen.

Detta varvas med intervjuer med bla Toni Iommi, Lemmy, Alice Cooper, Bruce Dickinson, Ronnie James Dio som ger sin syn på hårdrocken och vad den står för.
Självklart går han igenom hårdrockens rötter och historia och även dess utveckling till alla de olika former det har resulterats till genom åren, men han gör det ganska ytligt och går inte in så djupt på varje ”avart” men det känns inte som det behövs för han förklarar det enkelt och bra. Dessutom så skulle för mycket fakta förstöra filmens lättsamma upplägg.
Han försöker också få fram hur det kommer sig att hårdrock alltid avfärdats av samhället och föraktas i media – men ändå lockar miljoner fans runt om i världen och att fans ofta räknas som outsiders och lite udda. Många av de frågor som ställs i filmen finns det ingen riktig ”fakta sanning” bakom utan varje person har sin egen sanning och tolkning om vad som just gör hårdrocken så speciell. För det är den, jag anser att metal musiken har den absolut lojalaste och trognaste publiken utav alla musikstilar.

Detta är en film som jag tycker att alla som gillar metal skall se minst en gång. Filmen fick mig att tänka på vad det var som lockade mig till att börja lyssna på hårdrock och varför jag fortfarande älskar det vid 32 års ålder.

Skönaste kommentaren står Ronnie James Dio för. Han pratar om att han ofta anses som den som först började med ” det internationella hårdrocks tecknet” djävulstecknet, horntecknet, ja ni vet vad jag menar.
– ”Men jag har hört att Gene Simmons säger sig att ha kommit på det. Men Gene anser väl att han har kommit på både andning och skor”

Han ger även den ständigt dollarkåta Kiss medlemmen en känga till när han berättar att Gene försökt ta patent på förkortningen för apelsin juice, O.J . Om han fick patentet kommer aldrig fram.

Kööööp!