SODOM–LORDS OF DEPRAVITY PART 1

Feb 22nd, 2006 | By | Category: DVD, Recensioner

Om jag säger tysk thrash metal så säger ni KREATOR, DESTRUCTION och just det, SODOM

Just Sodom är kanske inte det största bandet av dessa men alla fall enligt mig det mest extrema och banbrytande av dessa giganter. I början av karriären marknadsförde de sig som ett band som var ”Tyngre än VENOM och snabbare än METALLICA”. För alla som har hört de tidiga inspelningarna med SODOM är det uppenbart att det är så långt ifrån falsk marknadsföring man kan komma. Deubuten ”IN THE SIGN OF EVIL” (1984) tog metalvärlden med storm och sålde på kort tid över 50.000 exemplar.

Det här är en dubbel-DVD och på första skivan får vi se en mycket intressant dokumentär där bandets grundare och i dag enda originalmedlem Tom Angelripper utförligt gå igenom hela bandets historia under hela 3 timmar. Dessutom får alla gamla bandmedlemmar och diverse andra personer som har varit betydelsefulla runtikring SODOM komma till tals. Jag är ruskigt imponerad över den tid och entusiasm som måste ha lagts ner på den här dokumentären. Faktum är att det här är något av det bästa jag har sett när det gäller musikdokumentärer någonsin. Efter 1995 är det dock stopp och vi får ge oss till tåls tills del två kommer och jag kan knappt bärga mig.

Andra skivan består av ett gediget livematerial Där det blandas från de tyska festivalerna With Full Force och Wacken. En stor del av materialet är dessutom hämtat från en konsert i den bulgariska huvudstaden Sofia. Här visar sig SODOM från sin absolut bästa sida, nämligen när de står på scen. Jag erkänner att det inte är överdrivet ofta som jag lyssnar på mina SODOM plattor men när jag ser dem live blir jag lika imponerad varje gång vare sig det är på DVD eller i verkligheten. Det är inte många överraskningar gällande låtvalet men det gör mig inte ett dugg när jag får gamla favoriter som ”Remember The Fallen” och ”Ausgebombt” blandat med lite nyare och åtminstone nära på lika bra låtar som exempelvis ” Masquerade In Blood”. Eftersom jag omöjligt kan tänka mig att det går att göra en bättre DVD än så här med just SODOM så kan det inte bli något annat än ett toppbetyg. Samla tomburkar, tigg på gatan, sälj din dammsugare. Bara du ser till att införskaffa Lords Of Depravity Part 1.

Betyg: 5 av 5 möjliga