PROWLER – THE PLUTONIUM SCHOOL LUNCH MASSACRE

Okt 18th, 2010 | By | Category: Demo, Recensioner

Andra hälften av 80-talet har precis inletts och SODOM, KREATOR, TANKARD och SLAYER är på väg att nå sin storhetstid. Eller så är året 2010 och PROWLER från Nyköping har släppt sin andra demo och låter bättre än någonsin. Thrashbandet bildades får två år sedan och har bland annat hunnit med att spela 2 gånger på Nyköpings största festival ”Typ En Festival” med bland andra PROMOE och ADEPT. Nu är det dags för PROWLER att ge luft åt The Plutionium School Lunch Massacre.

Inledningsvis bygger det instrumentala introt The Last Supper kortfattat upp stämningen innan den träffsäkert landar med ett brak på demons första huvudspår. Green Glowing Death är en pulserande livskraft bestående av genomträngande, ösiga rivjärnsriff och en kärnfull sammanhållning. Mot slutet bryter en mullrande basgång bryskt ner låten i sina beståndsdelar och bygger upp den igen på ett sätt som får frenesin att accelerera till en nivå som är nästintill outhärdlig.

Operation Reinhard
är lika kraftfull som sin föregångare men bär med sig en genomträngande känsla
som tonar ut med en efterklang som avger ett löfte om en fortsättning. Jag hoppas inte att min intuition sviker mig.

PROWLER har allt man kan önska sig i thrashväg. Det är stabilt, det är stenhårt från början till slut, det är gjort med en grym feeling. Om jag ska leta fel i deras musik så måste jag säga att jag det enda jag saknar är något utmärkande drag för just det här bandet. Det är helt sanslös bra old school thrash, men det behövs kanske ett mer personligt sound för att bli inskriven i historieböckerna. Det går dock inte att bortse från att de har klämt ur sig en hejdundrande välgjord demo. Nästa gång PROWLER är aktuella så förväntar jag mig att är det med ett skivkontrakt i näven.

One Comment to “PROWLER – THE PLUTONIUM SCHOOL LUNCH MASSACRE”

1. Mr Hiroshima skriver:

Vi ser alla fram emot nästa demo!