BLIND GUARDIAN + STEELWING – Göteborg 22/10

Okt 23rd, 2010 | By | Category: Konserter, Recensioner

Efter 4 år återvänder de tyska power metal-gudarna BLIND GUARDIAN till Sverige, med det lovande svenska heavy metal-bandet STEELWING med sig i resväskan. Under publikens vrål gjorde de om den lilla lokalen Brew House i Göteborg till sitt eget Valhalla.

STEELWING
Jag har långt innan debutalbumet släpptes velat bevittna nykomlingarna från Nyköping. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. STEELWING levde upp till alla mina förväntningar och mer därtill. Färsk, renodlad, klassisk heavy metal framfördes med all ungdomlig energi som går att uppbåda. Bandet uppträdde oväntat världsvant på scenen och levererade en storslagen halvtimme.

Tråkigt nog gick inte sången fram alls som den borde, i alla fall inte där jag stod. Jag hade förberett mig på att tappa andan av styrkan i vokalisten Riley’s galna high-pitched-skrik (har vi en ny version av ‘The Human Air Raid Siren’ på gång?) men det blev dessvärre inte alls den effekten på grund av att sången var för låg. Deras tid på scenen tog dock slut alldeles för snabbt och avrundandes med livevänliga Roadkill (…Or be killed) som mottogs glatt av publiken. Om STEELWING fortsätter på den här banan kommer de definitivt fortsätta att dra uppmärksamheten till sig.

BÄST: Den låt jag hade sett fram emot mest var The Illusion, vilken de också utförde med galans.
SÄMST: Sentinel Hill gjorde sig dessvärre inte fullt lika bra live som i studioversion. Eftersom låten är mer av en berättelse hade det varit nödvändigt för sången att vara mer framlyft för att göra låten rättvisa.
BETYG: 4,5/5

BLIND GUARDIAN
När det började dra ihop sig för BLIND GUARDIAN att entra scenen trängde folk ihop sig och Valhalla skrålade över Brew House. Med ens ljöd de första tonerna till nya skivans intro Sacred Worlds och BLIND GUARDIAN kickade igång sin spelning. Olyckligtvis märktes det redan från början att det var något som inte var som det skulle i ljudet. Den här gången var det dock inte sången som var för låg utan gitarrerna. Detta rättades inte till under hela spelningen vilket tyvärr oundvikligen drog ner på helhetsintrycket.

Annars var bandet i form.
Eftersom spelningen hölls i en så pass liten lokal infann sig klubbspelningskänslan till 100%. Efter den sprudlande energiska insatsen av förbandet fick jag att avslappnat och belevat intryck av BLIND GUARDIAN’s uppträdande på scenen. Sångaren Hansi Kürsch hade en otrolig publikkontakt, och jag vågar nog lova att varenda fan på Brew House kände sig uppskattad.

Låtarna i sig höll en relativt jämn standard men Tanelorn (Into the Void) från nya plattan var en chockerande kraftexplosion med oväntad intensitet, någonting som inte alls framgick i studioversionen. Time Stands Still (At the Iron Hill) framfördes också ruskigt bra. Men publiken var helt otrolig och bidrog till att Hansi Kürsch inte hade behövt yttra ett enda ord i låtar som Nightfall, Valhalla, The Bards Song – In the Forest och Mirror Mirror. Att avsluta med den sistnämnda fantastiska klassikern fullbordade spelningen på ett svindlande mäktigt sätt. Synd på gitarrljudet, men BLIND GUARDIAN, ni vet verkligen hur en slipsten ska dras.

BÄST: Tanelorn (Into the void), Time Stands Still (At the Iron Hill) samt Mirror Mirror.
SÄMST: Måste jag?

BETYG: 4/5