ÅRETS BÄSTA PLATTOR 2010

Dec 5th, 2010 | By | Category: CD, Recensioner

MIRANDA

1. ACCEPT – Blood of the Nations
[spotify:track:5tNF1MTZXMXOZ5mv9V49Vv]

Då det egentligen bara har varit ett enda nytt album på hela året som har fått mig att sätta kaffet i halsen så var det inte särskilt svårt att utse årets bästa platta. ”Blood of the Nations” piskar alla andra albumsläpp i år, trots att den legendariske Udo inte längre står för vokalistframförandet. Jämnt, högkvalitativt, klockrent.

2. IRON MAIDEN – The Final Frontier
[spotify:track:48C0731EAd8m6kj2amQ1uw]
Trots en ojämn, alltför lång och bitvis svårflörtad platta så är IRON MAIDEN alltid IRON MAIDEN. Spår som ”The Talisman”, ”Mother of Mercy”, ”The Alchemist” och ”The Man Who Would Be King” får mig snabbt att glömma de mindre lyckade partierna i skivans början.

3. OVERKILL – Ironbound
[spotify:track:4NqP4Vwplga4LStgg2WT2I]
OVERKILL har utan tvekan bibehållet soundet i sin ungdomligt sprudlande energiska thrash metal sedan debutalbumet 1985. Förutom det oförståeliga faktum att de formligen gödslar med lugna intron så sviktar varken låtmaterialet eller den musikaliska prestationen.

CHRISTIAN

1. Immortal – All Shall Fall
[spotify:track:6uugSQBoqKNYmZroPm0o8a]

Immortal stiger upp på plattan igen och levererar ännu en gång ett mästerverk, att dom alltid haft skivor av rang är förvånansvärt egentligen?
Även sidoprojektet I höll exakt samma kvalite om du frågar mig.

Det sköna med gruppen i fråga är också att musiken aldrig blir tråkig, utan snarare tvärtom väldigt varierande från album till album, faktiskt också från låt till låt, givetviss har gruppen ett par grundstenar som är lite återkommande men det blir som sagt aldrig tjatigt.

Man kan alltid lita på att det kommer ett bra album från deras sida.
Kul också att dom släppte en ny video till denna platta med samma namn, något som inte hänt på 15 år!
Gruppen är också bokade för ”Getaway Rock Festival 2011”, underbart är allt man kan säga!

2. Godhate – Equals In The Eyes Of Death

Detta är bra på en sådan nivå så man nästan inte kan beskriva det, kreativiteten är stor hos denna grupp och då kanske mest hos Tony Freed som också redigerat och gjort en video till låten ”Godhate”, detta är också gruppens första och jag vill ha mer och fler.

Hoppas verkligen också ger sig ut på vägarna snart så man får se dom live igen! Har du inte köpt skivan än så bör du göra det.

3. Motörhead – The Wörld Is Yours
[spotify:track:3CWDtQRkNHKsQc4gDK6YIU]

Grabbarna levererar en mycket bra skiva (som vanligt), den är lite mer rockig till skillnad mot dom kanske lite mer mörkare albumen innan, detta verkligen en intressant skiva vi får höra och kanske även snart får uppleva live!
Detta är också en av dom få grupperna som man alltid kan köpa en platta med och veta att den är bra, underbara grabbar (gubbar) är det helt klart.
Och är det är verkligen ett antagande man gör när man börjar lyssna på gruppen i fråga, det är som dom och alla fans säger: ”Motörhead for life”.

FREDRIK G

1. Avenged Sevenfold – Nightmare
[spotify:track:4UEo1b0wWrtHMC8bVqPiH8]
Jag har varit kluven i detta bandet tidigare, väldigt ojämna, vissa otroligt bra låtar, andra dåliga eller medelmåttiga. Men detta måste vara deras mästerverk, de har fått ihop en platta med enbart bra låtar, och otroligt bra låtar dessutom, de håller en riktig hög och jämn nivå, och har ett album med varierande låtar. Att deras trummis James ”The Rev” Sullivan tragiskt dog i slutet av förra året och att han är med och sjunger och spelar piano på en av låtarna, höjer albumet ännu högre. Och dessutom tog Dream Theater´s otroliga trummis Mike Portnoy över, och det gör ju inte direkt saken sämre direkt. Det är ett klassiskt heavy metal album i en kollision med den något modernare metalcore-genren och denna kollision, den ger en otrolig mer smak efter nästa album.

2. Korn – Korn III (Remember Who You Are)
[spotify:track:5nIhgfeYqP0CpotqdNgHwW]
Jag har alltid älskat detta bandet, trots att de ibland har gått ner sig lite grann på vissa album, men de har ju visserligen alltid hållit en hög nivå. Men på de senare albumen så har de experimenterat lite väl mycket i min mening, blivit lite för melodiösa, och blivit lite för funkiga till och med i vissa fall. Men nu har de äntligen hittat helt och hållet hem igen, och gått tillbaks till sina rötter, den hårda och tunga stilen som de hade på deras debutalbum. Jag ska poängtera att jag aldrig har hört ett dåligt Korn album, men mindre bra har jag ju tyckt om vissa, men det är fortfarande riktigt skönt och riktigt roligt att de har gått tillbaks till deras första och vinnande koncept, det var ju ändå detta gänget som i stort sett startade soundet och genren nu-metal.

3. Slash – Slash
[spotify:track:32o8FlSSEkvbh4xg5GaRKI]
Jag och säkerligen många andra rock- och metalfans ser ju fortfarande denna mannen som en levande gitarristlegend, och efter allt från Guns N´Roses, till Slash´s Snakepit och Velvet Revolver, så har man ändå väntat på ett solo album, och nu kom det. Och vilket album det sen blev, och vilka gäster han har på albumet, allt från legender som Ozzy och Lemmy Kilmister till nyare förmågor som M. Shadows från ovannämnda Avenged Sevenfold och kanske framförallt Alter Bridge sångaren Myles Kennedy, som är Slash´s turnévokalist för detta albumet. Så en legend med fria tyglar, som kör på med grymma melodier, riff och slingor och tar in otroligt duktiga sångare, det kan inte bli annat än fruktansvärt bra, och det var ju just vad det blev.

SUSANNA

När jag började fundera över årets skivsläpp och vilka tre som skulle få äran att bli årets skivor från min sida blev det genast en svår uppgift. I vanliga fall känns det som att jag kan rabbla upp ett flertal bra skivor som har släppts på ett år, men den här gången är det nästan helt tomt. Först funderade jag över om det berodde på att jag helt enkelt hade glömt ett flertal guldkorn från början av året, men jag har kommit fram till att det har varit ett knapert skivsläpp för min del i år.

Det finns en skiva som jag inte tvekar att ta med i beräkningarna. Årets skiva är utan tvekan Hardcore Superstars Split Your Lip, som släpptes den 26 november. Som ett urgammalt HCSS-fan har jag längtat efter en ny skiva väldigt länge, särskilt då jag faktiskt inte fann föregångaren Beg for it intressant. De hade ju presterat perfektion flera skivor i sträck innan dess. Med nya Split Your Lip har de åter igen visat att de är ett av de bästa banden i Sverige. Den innehåller många partylåtar som får en att vilja knäcka ett par öl direkt samtidigt som den har gett utrymme åt en hjärtskärande pianoballad (Run To Your Mama) som handlar om Silvers avhopp i bandet. Skivan bjuder på variation, fest, tårar och mycket adrenalin.

Årets överraskning, som också verkar ha blivit årets mest uttjatade ämne, är Watains Lawless Darkness. Sweden Rock Magazine har utsett den till årets skiva och de är inte helt vilse i det påståendet. Watain har funnits sedan 1998, men under 2010 har de klättrat snabbt. Efter deras magiska framträdande på Sweden Rock Festival i somras, med Bathoryhyllningen, fick ännu fler upp ögonen och öronen för bandet, inklusive jag. Watain är i dagsläget ett av Sveriges mest framträdande black metalband. Något som däremot kan störa mig är att jag emellanåt hör alltför mycket likheter med nästan valfria Dissectionlåtar från Storm of the Light’s Bane. Trots det får Watain hamna som nummer två på min lista över årets skivor.

Nummer tre är tydligen ett omöjligt fall för mig. Iron Maidens The Final Frontier har varit (och är ännu) en enorm besvikelse. Accepts Blood of the Nations är en glad överraskning, men jag vill ändå inte höja den till skyarna och se den som ett av årens bästa skivsläpp, så jag måste tyvärr lämna tredjeplatsen tom för i år. Jag ser dock fram emot det 2011 verkar ha i beredskap för mina öron.

Fredrik Lönnfjord

Top tre album utan innbördes ranking.

FEAR FACTORY – Mechanize