Deathening – Open Up And Swallow

Feb 4th, 2011 | By | Category: CD, Recensioner

Här får ni ett album med otrolig tyngd, snabbhet och otroligt grymma melodier, harmonier och riff, och det är från första till sista spår, ni kommer inte få mycket tid till att ta en paus så att säga. Utan ni får ett hav av råa, aggressiva och snabba melodier från thrash metal och ni får melodiska, tekniska och högljudda slingor från death metal, och detta med en otrolig tyngd, och en ”blast-beatande” trummis, så får ni käft smäll efter käft smäll. Som jag precis skrev, ni får inga direkta andrum, utan de kör på för fullt albumet igenom, och det finns få tillfällen då de saktar ner på tempot, och det passar absolut till denna musiken. Sen blir det visserligen ingen vidare variation, men en del musik behöver inte det, utan bandet kör på sin grej och det funkar rakt igenom, och så är det verkligen här.

Det är även extra kul när sådan här bra musik kommer från vårat avlånga land, det är medlemmar från södra Sverige, dels Göteborg och dels Malmö. Ni får bekanta er med artister från band såsom Embraced, Murderplan, Supraload, Carpet Knigts och Wraptors, det är inga band som är speciellt kända för mig, men kanske för er därute. Men nu är det alltså detta projektet vi pratar om, och det startade 2007, så det är någorlunda nytt, och nu efter nästan 4 år, så kommer denna debut och vilken debut också. Jag kanske hade önskat mig lite mer på vissa låtar, och framförallt mer låtar, albumet innehåller ”bara” 10 spår, men vid sidan av det, så är detta ett otroligt bra death metal/thrash metal album. Och jag tror absolut att det är många som kommer att hålla med mig om detta, för gillar ni dessa genrer, så kommer ni att höra traditionella drag och påminnas om genrernas stortid på kanske framförallt 80-talet, i alla fall om vi pratar om thrash metal. Just death metal har väl varit stort i olika perioder, det dör aldrig ut direkt, utan det har hållit sig riktigt bra, ända in i dagens musik och det är absolut Deathening ett bra exempel på.

Att det har tagit så många år att slutföra albumet, det kan ju ha många anledningar, dels att medlemmarna håller på med sina vardagliga band, eller så är det så att de har gett allt för detta albumet. Som jag tidigare har varit inne på, så är inte medlemmarna nybörjare, de har spelat i ett flertal band innan detta, och så har de även två medlemmar som har arbetat som både producenter och ljudtekniker, en av dem är Arnold Lindberg, och han har varit tekniker och producerat In Flames, Dimension Zero, Evergrey, Hardcore Superstar, Darkest Hour, Dimmu Borgir och Dragonland och har även turnerat med bland andra In Flames, The Haunted, Europe, Witchery, Destruction, Hammerfall, Kamelot och Hardcore Superstar. Så att bandet består av så förstklassiga tekniker och producenter, det gör ju säkert sin del för musiken, det är nog inget snack om den saken. Och lyssnar ni på detta albumet, så tror jag att ni förstår vad jag menar, ljudet är riktigt bra, och det kryllar av brutalitet över hela albumet, och det ska vi ju inte direkt klaga på.

Bandets vokalist heter Kalle Nimhagen, och jag har inte mycket att klaga på över honom heller, han tillför en blandning av ljusa death metal vrål eller skrik, tillsammans med riktigt mörka, grova och gutturala vrål i sann black metal-anda. Sen kan jag visserligen tröttna på dessa tekniker om det blir alldeles för mycket av det, men jag tycker att Kalle håller sig på en bra nivå, och han blir aldrig så överdriven som vissa kan bli, och då syftar jag på det allra grövsta black metal-teknikerna. Men detta är i vilket fall som helst ett otroligt tungt och hårt death metal/thrash metal album och håller sig absolut bland toppskiktet av liknande band, men kan tycker inte att de når ända fram till högsta betyget tyvärr, det är lite nivå på några få låtar och att jag önskar mig lite mer låtar, men får jag det på nästa album, så tror jag absolut att det kan bli en fullpoängare.

Bäst: Det fanns många grymma låtar, men det avslutande, spår 10, Unable To Breath, det var nog det bästa.

Sämst: Lite för få låtar, man vill bara höra mer.

[spotify:track:5yu5h7nn6rdcRhigEvhc8l]