Machine Head – Unto The Locust

Sep 16th, 2011 | By | Category: CD, Recensioner

Bandet har spelat ihop sedan 1992, detta är det sjunde albumet i ordningen, och de har två originalmedlemmar kvar. Jag skulle ljuga om jag påstod att jag följt dem från starten, men det är många år sen som jag fick upp ögonen för dem, eller snarare öronen, och jag har bara blivit imponerad av det som jag har fått höra. Och jag skulle vilja påstå att de håller sig som frontfigurer bland de moderna groove metal/thrash metal-banden därute, de är verkligen förebilder för hur det verkligen ska låta. De är en klassisk uppställning av en trummis, en basist, en gitarrist och en gitarrist/vokalist, och de fyra tillsammans behärskar instrumenten ultimat, och jag njuter verkligen av varenda spår på detta albumet. När det gäller dessa två genrer som står här ovan, så kan jag faktiskt säga redan nu att detta är det bästa albumet som jag har fått från just dessa genrer på länge.

Albumet börjar med låten I Am Hell (Sonata C#), och det spåret är ett epos i sig, det börjar med spirituell körsång, ökar tempo i något kraftigare tag och sätter sedan fart för att ändra tempo och tyngd ett flertal gånger. Och kollar man i låtlistan så är den låten uppdelad i tre delar, I: Sangre Sani (Blood Saint), II: I Am Hell och III: Ashes To The Sky, och jag tycker att denna starten på albumet kunde nog fan inte vara bättre och kunde inte ge ett större intresse än vad det just den ger för övriga låtar på albumet. Och man får höra alla godbitar från groove metal, med det otroligt tunga och svängiga soundet med influenser från hardcore-punk, industrial metal och även thrash metal. Och lägg därtill en otrolig aggressivitet och ett otroligt snabbt tempo, så får vi Machine Head, och dessa två genrer i detta bandets sound, det låter bara otroligt bra. Och just ordet otroligt är väl det mest använda från min sida gällande detta bandet, men det är ett väl förtjänat ord, så det kan vi verkligen slösa med gällande bandet och albumet.

Och förutom ovanstående beskrivning, så får vi självklart smak på teknisk, melodisk och varierad metal på högsta nivå. Det är otroligt svängiga riff i sann groove metal-anda och det är shredd:ande gitarrer i sann thrash-metal, och denna kombination går inte annat än att tycka otroligt bra om, i alla fall inte i mitt tycke. Jag kan nog inte hitta något på detta albumet som jag tycker illa om, och det som jag gillar mest med just Machine Head och som även stämmer in på detta albumet, det är att de har mycket influenser från de stora inom genrerna, men samtidigt har ett otroligt modernt sound. Tar vi groove metal, så har de mycket från de stora såsom Pantera, men även som moderna DevilDriver eller för den delen Chimaira, och tar vi thrash metal så har de mycket influenser från de så kallade The Big 4 (Metallica, Slayer, Megadeth och Anthrax), kanske framförallt senare Metallica. Och detta ger oss även en stor variation och de ger ifrån sig en otroligt pondus, de kan verkligen sin musik, sina instrument och de kör på sitt sound till max.

Avslutningsvis så brukar jag ju prata lite om bandets vokalist, och det är ju i detta fallet även deras rytmgitarrist, och han heter så mycket som Robb Flynn. Och det är även han som ger dem en modern känsla, och det är väl framförallt hans vrål och inte hans gitarrspel då som ger mig den känslan. Han har inte en lika ”push:ande” thrash metal-sång/vrål som många av de gamla gubbarna har, såsom Hetfield eller Araya, utan han har ett ganska grovt eller snarare hest och modernt vrål, och även sång. Och jag tycker att detta bara gör deras musik ännu bättre, det gör den mer unik, mer speciell och jag gillade detta albumet mer och mer för varje låt jag fick höra. Det ända jag egentligen kunde klaga på, det är för få spår, de är visserligen på nästan 6 minuter till nästan 8,5, men albumet som helhet ger oss ”ynka” 48 minuter, jag vill bara höra mer, mer, mer. Men jag får väl sitta och njuta av deras tidigare alster tills nästa album kommer, för trots att jag precis har lyssnat på detta, så längtar jag redan till nästa, så jävla bra är detta.

Bäst: Jag gillar skarpt alla låtar, men det inledande är nog det som jag mest kommer ihåg för dennes ”natur”, och låten är då spår 1, I Am Hell (Sonata C#).

Sämst: Inget egentligen, men får väl skriva för få låtar!

Betyg: 5/5