”Scar Tissue” av Anthony Kiedis med Larry Sloman

Okt 20th, 2011 | By | Category: Böcker, Recensioner

Detta är biografin från funk rock musikens gudfadrar Red Hot Chili Peppers´s frontman Anthony Kiedis. Och det är som vanligt så att man följer Anthony från barndomen, skolgången och uppväxten till han startade med musiken. Och det ingår ju självklart hur bandet i sig kom till (det är ju bara Anthony själv och den trumpetspelande basisten Flea som är kvar sen starten), medlemsbytena då de bland annat haft med John Frusciante under två ”eror” (denna boken släpptes innan hans avhopp för två år sedan) och Dave Navarro (Jane´s Addiction) med flera under åren, även Anthony själv försvann från bandet under en kortare tid. Och boken fortsätter med hur låtar och album kom till, vad vissa låtar betyder, hur turnéer och andra spelningar gick, vänskap med andra musikaliska/skådespelande storheter fanns och så vidare.

Och som andra rockstjärnor har beskrivit i sina biografier, så är det ju självklart ett liv av droger, sex och rock´n´roll även i detta livet. Men det brukar oftast skilja på den avgörande faktorn varför personen i fråga kommer in i just drogvärlden, och här är det ännu en ny vinkling av det hela. Anthony´s egen far var nämligen knarklangare och han började väldigt tidigt med droger, och genom boken får man läsa om hans liv bland droger, och otaliga besök på rehab och otaliga återfall. Man får även följa med honom in i olika relationer och hur han själv beskriver dem och sig själv i både nyktert och drogat tillstånd, och även förlusten av skådespelaren River Phoenix och grunge-legenden Kurt Cobain som båda hade en viss relation till Anthony och/eller övriga medlemmar av Red Hot Chili Peppers.

Boken släpptes 2004, så boken är ju skriven före de två senaste albumen, så de hade alltså släppt 8 plattor, den sista som nämns i denna bok är By The Way. Och förutom en skildring av hans liv, så tycker jag det är en skildring av musikbranschen under sådär 20 års tid, och bara det är intressant läsning. Han snubblar ju dessutom in på andra band och musiker, bland annat de nämnda här ovan, och även personer som Bob Forrest (sångare i Thelonious Monster/The Bicycle Thief) som tidigare var en flitig droganvändare, men som i slutet av boken istället vänt sig till andra sidan och hjälpt folk att drogfria, ni har sett honom i bland annat Celebrity Rehab som konsulent. Och som i de flesta andra biografier av rockstjärnor så får ni även låttexter skrivna och förklarade, och mycket väntade och oväntade saker som man kanske inte hade tänkt sig att få läsa. Detta är i alla fall en bok som jag kan rekommendera, men jag har ju visserligen hittills inte läst en dålig biografi heller, så jag kanske är fel person att uttala mig om detta, men en mycket intressant bok, kanske speciellt om man är ett Red Hot Chili Peppers-fan då.