KOTIPELTO – SERENITY

Apr 15th, 2007 | By | Category: CD, Recensioner

Ojämn fattigmansversion av STRATOVARIUS, som ändå har sina ljusglimtar..

”SERENITY” är Timo Kotipeltos tredje soloprestation. Gissningsvis startade Timo K sitt band/projekt (välj önskvärt alternativ) för att han inte tycker att han har tillräckligt stor input i sitt huvudband STRATOVARIUS. Förvisso författar han väl det mesta av den finska gigantens lyrik, men han vill kanske ha mer att säga till om vad gäller musiken. Anledningen till solokarriärens upptagande kan knappast bero på att Kotipelto och STRATOVARIUS primus motor Timo Tolkki har musikaliska skiljaktigheter, eftersom KOTIPELTO låter ungefär som STRATOVARIUS gör.

Med detta i åtanke och det faktum att Kotipelto inte överglänser sitt huvudband med ”SERENITY” har jag svårt att se att detta album kan tilltala andra än trogna STRATOVARIUS-fans. Första singelsläppet ”Sleep Well” är mer än lovligt glättig och framkallar inte mer än en gäspning – den framstår som plattans svagaste spår. Ändå påstår (den som alltid lyriska) pressreleasen att låten i fråga redan nu är en hit på de finska listorna. Herrens vägar äro outgrundliga.

Som så många andra alster som släpps kommer inte ”SERENITY” lämna något större avtryck i historien, men är ändå ett trevligt tillfälligt sällskap om man inte har för höga anspråkskrav. De två spår som sticker ut är ”Mr. Know-It-All” och ”King Anti-Midas”, som båda skulle ha platsat på valfritt STRATOVARIUS-album. Resterande material är en blandning av direkt hemskt (såsiga balladen ”After The Rain”), medelmåttigt (”Dreams And Reality”) och lyssningsvärt (den episka avslutningen ”Last Defender”).

Betyg 2,5 av 5 möjliga

Artist: KOTIPELTO
Titel: SERENITY