”Metallica – Terapi, Droger & Rock´N´Roll” av Mick Wall

Nov 28th, 2011 | By | Category: Böcker, Recensioner

Här får ni en rockbiografi av antagligen det största thrash metal bandet någonsin, och namnet är ju naturligtvis Metallica, det är nog ingen som säger något annat. Men denna gången så är det i en lite annorlunda form än de jag tidigare har tyckt till om, det brukar ju oftast vara bandet själva eller någon medlem i ett band som skriver sin biografi själva eller med hjälp av någon, men i detta fallet så är det journalisten/författaren Mick Wall som har skrivit boken. Och på grund av detta, så blir utformningen och flödet i boken väldigt annorlunda i min mening, och trots att han förflyttar sig ganska kraftigt fram och tillbaka i tiden, så blir en tydlig tidslinje rakt igenom och flödet är otroligt bra. Och till hjälp att skriva denna boken har han gjort massvis med intervjuer med folk runt Metallica och även medlemmarna i bandet själva, men även tagit hjälp av folk som gjort research och så har han tagit gamla intervjuer och artiklar från både han själv och andra för att få ihop denna boken.

Och boken börjar med basisten Cliff Burton´s tragiska bussolycka och död i Sverige, för att sedan återkomma i detta ämne ett flertal gånger senare i boken. Och fortsättningsvis så berättar han om bandets egentliga grundare Lars Ulrich´s och James Hetfield´s uppväxt och barndom, som var på väldigt olika sätt minst sagt. Hur allt började med olika medlemmar, hur de fick ut sin musik, och tillslut debutplattan Kill Em´All. Boken fortsätter med detaljerad information, recension och egna ord över bandets kommande album, turnéer, bråk, framförallt allt det som pågick mellan bandet och dess före detta gitarrist Dave Mustaine, som senare startade Megadeth,  stämningar av bland andra Napster och även hur albumen utvecklats och förändrats med åren, och hur fans tycker att de mer och mer lämnat sin egna genre: thrash metal. Och ärligt talat så är nog detta den bästa boken inom rock och metal-biografier som jag har läst, den lämnar inget utanför, utan alla smaskiga detaljer visas upp och Mick Wall gör det på ett otroligt välskrivet och öppet sätt.

Boken fortsätter sedermera med de hos fansen mindre populära Load, Reload och St. Anger-plattorna och även bandets nya basist Jason Newsted, som kom till bandet efter Cliff´s död. Hur utfryst Jason blev av övriga medlemmar och hur han senare lämnade bandet, mycket på grund av det, och när de senare gjorde sin hyllade dokumentär Some Kind Of Monster som innehöll avgiftning för James och terapi för bandet och även tog in den nuvarande basisten Rob Trujillo. Och avslutningsvis får vi läsa om senaste alstret Death Magnetic som mer gick tillbaks till tidiga Metallica, men fortfarande med en modern känsla, och när de gick med på att vara med i tv-spelet Guitar Hero, när The Big Four-konserterna satte igång förra året med Slayer, Megadeth och Anthrax. Och genom denna boken får man även följa dessa tre andra band, och utvecklingen av thrash metal:n, och andra band och genrer genom åren som Metallica har hyllats och hatats av både fans och kritiker. Så detta är med andra ord en mycket underhållande bok, som egentligen går igenom metal:n´s resa från tidiga 80-talet lika mycket som Metallica´s egna, och jag rekommenderar den varmt både till Metallica-fans och er andra.