Morito Ergo Sum – Moonchild

Feb 19th, 2012 | By | Category: CD, Recensioner

Jag kan ju börja med att klargöra att detta är ingen fullängdare, utan det är en EP-skiva innehållande 4 spår, 3 av dem original och 1 cover på King Crimson låten Moonchild. Bandet kommer ifrån Sverige, närmare bestämt huvudstaden Stockholm och detta är helt klart doom metal ända ut i fingertopparna. Och hur är då denna EP, jo, den är riktigt bra måste jag säga, detta föll mig precis till smaken, och det är kanske inte alla doom metal band som gör, men Morito Ergo Sum har lyckats. Och det är inget lätt projekt att ta sig igenom trots att det är en EP med endast 4 låtar, för det är långa spår som sammanlagt sträcker sig till 31 minuter, så detta är långt ifrån lättsmält.

Men i vilket fall som helst, riktigt långsam och fruktansvärt tung doom metal med mycket snygga melodiska slingor. Och hela deras sound blir otroligt mäktigt, majestätiskt och till och med atmosfäriskt och de låter riktigt finslipat och snyggt rakt igenom. Och det är nog kombinationen av det otroligt tunga och det melodiska eller kontrasten däremellan som gör detta så jävla bra, det blir sällan monotont och man blir överraskad av det melodiska gång på gång. Och här används inte heller något vrål eller någon keyboard, utan ren och depressiv sång och violin som i partier styr musiken i rätt riktning.

Walter Basile heter bandets vokalist och har står även för trummorna och det kanske var han som imponerade minst på mig gällande detta bandet. Men det var absolut inte för att han är en dålig vokalist, utan jag tror snarare att det är för att musiken överraskade mig väldigt positivt och tar över det mesta så att säga. Sen tycker jag att hans lugna, depressiva eller melankoliska sång passar väldigt bra till musiken, men han nådde helt enkelt inte fram lika väl som musiken gjorde. Men som helhet så tycker jag att detta är riktigt bra, och jag hoppas självklart på att det kan bli en fullängdare av detta bandet i framtiden, för detta är alltså debuten och en EP-skiva.

Bäst: Deras doom metal är mästerlig måste jag säga, punkt slut!

Sämst: Absolut ingen dålig sång, men musiken var helt klart den starkast lysande stjärnan, så sången får väl bli det sämsta då!

Betyg: 4,5/5